اسماء، القاب و کنیه ها (قسمت سیزدهم)

نا قور

 از القاب حضرت مهدى (ع) و به معناى صور است مانند شاخ و مثل آن كه در او مى دمند.

امام صادق (ع) در تفسیر آیه شریفه،فاذا نقر فی الناقور (1)

فرمود: هرگاه خداوند اظهار امرش را اراده كرد، در دلش مى افكند آن گاه ظاهر مى شود و خروج مى كند به امر خداوند(2)

   1 - سوره مدثر 8

2 - نجم الثاقب باب دوم

 

ناحیه مقدسه

  ناحیه در لغت به معنى جهت، جانب، كرانه وگوشه زمین است، و ناحیه مقدسه از القاب حضرت مهدى (ع) است.(1)

این تعبیر احترام آمیز، كنایه از جایگاه مخفى حضرت ولى عصر(ع) و یا کنایه از شخص آن حضرت بوده كه این اسم رمز، بین شیعیان در زمان غیبت صغرى رواج داشته است (2)

شیخ طوسى فرموده است: شیعیان در زمان غیبت نخستین،از آن حضرت و از غیبت او به عنوان ناحیه مقدسه تعبیر مى كردند و این رمزى بودكه شیعیان آن را مى شناختند و امام را به یكدیگر معرفى مى نمودند (3)

محدث نورى هم به نقل از جنات الخلود آورده است: در ایام تقیه، گاهى آن حضرت را به این لقب مى خواندند(4)

   1-نجم الثاقب باب دوم

2-مجمع البحرین ج 1، ص410

3- كشف الغمه ج3 ص 309

4- نجم الثاقب باب دوم

 

ناطق

  از القاب حضرت مهدى (ع) است

حضرت، ناطق است چون آباء طاهرینش، به علت نبودن اشخاص مورد اطمینان و جاملان اسرار الهى، مهر خاموشى بر لب زده بودند،اماحضرتش بیان كننده و ناطق همه علوم خواهد بود.

روایت شده كه رسول خدا(ص) اسامى ائمه را براى مسلمانان ذكر نمود تا این كه فرمود: پس حسن بن على، صامت امین عسكرى و سپس پسر او،حجة الله ابن الحسن المهدى الناطق القائم بحق الله.(1)

در زیارت عاشورا نیز مى خوانیم: و ان یرزقنى طلب ثاری مع امام هدى طاهر ناطق بالحق منكم (2)

كه در این فراز، یكى از القاب حضرت، ناطق آمده است.

ا. نجم الثاقب باب دوم

2. مفاتیح الجنان باب سوم

 

نجم 

 ازالقاب آن حضرت است كه در قرآن نیز آمده است.

در سوره نحل مى خوانیم وبالنجم هم یهتدون(1)

و شب هنگام به وسیله ستارگان هدایت مى شوند.

امام باقر(ع) در تفسیر این آیه شریفه فرمود: ستاره، ما هستیم(2)

   1. سوره نحل 16.

2.نجم الثاقب باب دوم.

 

نعمت باطن

 وقتى از امام هفتم تفسیر آیه و اسبغ علیکم نعمه ظاهرة و باطنه (1)

را پرسیدند، فرمود: نعمت ظاهر امام ظاهر و نعمت باطن، امام غائب است.

پرسیده شد: آیا در میان شما كسى هست كه عائب شود، فرمود آرى، اوكسى است كه شخصاً از دیدگان غائب مى گردد، ولى یادش از دل هاى مؤمنان نمى رود.

او دوازدهمین ما ائمه است، خداوند هر مشكلى را براى او آسان مى كند و هرگردن كشى را به وسیله او سركوب مى نماید... .(2)

علاوه بر این كه وجود حضرت، نعمت است، آن چه از نعمت هاكه بندگان در آن غوطه ورند ا ز نعمت هاى ظاهرى و باطنى همه به بركت وجود شریف حضرت حجت (ع) است.

امام صادق (ع) در تفسیر آیه شریفه ثم لتسئلن یوم عن النعیم(1) مى فرماید: نعیم ما هستیم (3)

وجود امام عظیم ترین نعمت هاى الهى است، زیراكه اصل سایر نعمت هاى ظاهرى و باطنى است و از این جا است كه در روایات آمده كه همه مردم روز قیامت درباره نعیم مورد سؤال قرار مى گیرند.

البته نعمت هاى آن حضرت در زمان ظهورش نیز ویژگى خاصى دارد. (4)چنان كه اخبارى در این باره وارد شده است پیامبر اكرم (ص) فرمود: امت من در زمان مهدى به نعمتى متنعم خواهند شدكه هیچ گاه به مثل آن متنغم نگشته اند. آسمان باران رحمتش را بر آن ها مى بارد و زمین هیچ گیاهى را رها نمى كند، مگر این كه آن را برآورد(5)

حضرت امیر(ع) در تفسیر آیه مباركه: الم تر الذین بدلوا نعمة الله کفرا (6)

آیا ندیدى آنان راكه نعمت الهى را به كفر بدل ساختند، فرمود: ما آن نعمت هستیم كه خداوند بر بندگانش عنایت كرده و به سبب ما رستگار مى گردند آنان كه روز قیامت رستگار مى شوند (7)

پس خود حضرت مهدى(ع) نعمت است و از آن جاكه شكر نعمت واجب است، شیعیان باید شكر نعمت حضرت را چنین به جا بیاورند: 01 شناخت قلبى و معرفت این نعمت والاى الهى 2. بیان كردن فضایل و نشر دلایل آن بزرگوار 03 صدقه دادن براى سلامتى وجود آن حضرت 4. تقرب جستن به آستانه او با انجام دادن كارهایى كه مورد پسند و مایه نزدیك شدن به درگاهش است 05 اهتمام به دعاهاى خالصانه براى تعجیل فرج آن حضرت (8)

  1. سوره لقمان20

2. مهدى موعود على دوانى ص 199.

3.سوره تكاثر8

4. تفسیر برهان ج4ص 503

5. مكیال المكارم، ج 1 ص 292.

6. بحار الانوار ج51ص 83

7. سوره ابراهیم 28

8. اصول کافی ج1 ص 217

9. مکیال المکارم ج1 ص 363

 

 

نهار

از القاب حضرت و به معنى روز است.

شیخ فرات بن ابراهیم در تفسیر خود روایت كرده از امام باقر(ع) كه فرمود: حارث اعور عرض كرد به امام حسین(ع)كه: یابن رسول الله فداى تو شوم مرا از قول خداوند والشمس و ضحیها (1) خبر ده فرمود: واى بر تو اى حارث این محمد رسول خدا است .

گفتم: فدایت شوم معناى قول خداوند والقمر اذا تلیها(2) چیست؟ فرمود: این امیرالمؤمنین،على ابن ابى طالب (ع )است كه در پى محمَد(ص) آمده. باز گفتم: قول خداوند والنهار اذا جلیها(3) چیست؟ گفت: این قائم آل محمد (ع) است كه زمین را از عدل و داد پر مى كند و نیز در تفسیر على بن ابراهیم روایت شده از امام باقر(ع) كه فرمود: در آیه شریفه والنهار اذا تجلى (4) نهار آن قائم از ما اهل بیت است كه هرگاه بر خیزد، بر دولت باطل غلبه مى كند

   ا.سوره شمس 1

2.سوره شمس 2

3.سوره شمس 3

4.سوره لیل 2


--------------------------------------------------

منبع: مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 11 دی 1392    | توسط: مهدی ابراهیمی نژاد    | فهرست موضوعی: مطالب روز،     |
نظرات()