اسماء، القاب و کنیه ها (قسمت چهاردهم)

نور آل محمد 

 از القاب حضرت مهدى (ع) است در روایات آمده است كه در آیه شریفه والله متم نوره (1) یعنى به ولایت قائم (ع)و به ظهور آن حضرت، و در آیه واشرقت الارض به نور ربها (2)

مراد روشن شدن زمین به نور آن حضرت است.

در یكى از زیارات جامعه نیز در اوصاف آن حضرت مى خوانیم: نور الانوار الذی تشرق به الارض عما قلیل روایت شده از جابر بن عبدالله انصارى كه گفت: در مسجد كوفه داخل شدم، در حالى كه امیرالمؤمنین (ع) با انگشتان مبارك خود مى نوشت و تبسم مى فرمود. گفتم: یا امیرالمؤمنین (ع) چه چیز شما را به خنده آورده است؟ فرمود: عجب دارم از آن كه این آیه را مى خواند ولى بهحق،به آن معرفت ندارد.

گفتم: كدام آیه فرمود: الله نور السَموات و الارض، تا آخر مثل نوره كمشكوة مشكوة محمد( ص) است

فیها مصباح، منم مصباح زجاجة الزجاجة حسن و حسین (ع) هستند. كانهاكوكب درى على بن الحسین (ع)و یوقد من شجرة مباركة محمد بن على (ع) است. زیتونه، جعفر بن محمد (ع) است. لا شرقیه موسى بن جعفر (ع) است. ولا غربیه على بن موسى الرضا(ع)است.

یكاد زیتها یضئ محمد بن على (ع) است.

لو لم تمسسه نار على بن محمد (ع)است

نور على نور حسن بن على (ع) است.

و یهدى الله لنوره من یشاء قائم مهدى (ع) است (3)

در پاره اى از اخبار معراج آمده است كه نور آن حضرت،در عالم اظله میان انوار ائمه (ع) مانند ستاره اى درخشان بود در بین سایركواكب (4)

 1. سوره صف 8

2.سوره زمر69

3.نجم الثاقب باب دوم

4. همان

 

 

ولی الله 

 از القاب حضرت شمرده شده و در روایات، حضرت به این لقب،مكرر ذكر شده است

خداوند در شب معراج فرمود: او یعنى قائم(ع) ولی من است.

و نیز رسول خدا(ص) فرمود: چون وقت خروج او برسد، شمشیرى غلاف كرده داردكه او را ندا مى كند: برخیز، اى ولى الله و بکش دشمنان خدا را

در روایت دیگرى است كه علم آن حضرت نیز، به همین لقب، وى را ندا مى كند.(1)

أ‌.         نجم الثاقب باب دوم.

 

 ولی عصر

از القاب حضرت مهدى (ع) است.

به حضرت، ولی عصرگفته اند چون ولایت دارد بر "عصر" و زمان و مقدَم است بر زمان. پس حضرت بر خودِ زمان نیز امام است و نه فقط اثرپذیر نیست، كه تاثیر در زمان مى كند.

در بعضى روایات آمده كه منظور از عصر در سوره والعصر عصر ظهور مهدى (ع) است كه در آن عصر، حق بر باطل به طوركامل غلبه مى كند.(1)

1.        تفسیر المیزان

 

هادى

 از القاب حضرت مهدى (ع) است.

در تاریخ جهضمى در باب القاب ائمه (ع) آمده است كه القب قائم (ع) هادى مهدى است.

در اخبار و ادعیه و زیارات، حضرت به این لقب، فراوان ذكر شده است.

مهدى یعنى هدایت شده و هادى یعنى هدایت كننده، وتفسیر هر یك به دیگرى جایز است.

از امام صادق (ع) از معناى مهدى پرسیدند، فرمود: آن كه مردم را هدایت مى كند یعنى مهدى كسى است كه مقام هدایت یافتنش به جایى رسیده كه مى تواند از جانب خداوند در مقام هدایت كردن برآید.(1)

1. نجم الثاقب باب دوم.

 

یعسوب الدین 

 لقب حضرت قائم(ع)و یعسوب در لغت به معناى ملكه كندوى عسل است رسول خدا(ص) در حدیثى مى فرماید امت مهدى به آن حضرت پناه مى برند، چنان كه زنبورهاى عسل به ملكه خود(1)

امیرالمؤمنین(ع) فرمود: مردم پیوسته در نقصانند، تا آنكه نام خداوند برده نمى شود. هرگاه چنین شد، یعسوب دین و اتباعش ثابت مى ماند پس خداوند، گروهى را از اطراف زمین مانند ابرهاى پاییز جمع مى كند كه عدد آن ها به عدد اهل بدر است

در نهج البلاغه آمده است:فاذا كان ذلك ضرب یعسوب الدین بذنبه فیجتمعون الیه كانه یجتمع قزع الخریف سید رضى فرموده است: یعسوب الدین، آن سید عظیم است كه در آن روز، مالك امور مردم است، و قزع، پاره ابرى است كه در اوآب نیست (2)

   1. ملاحم ابن طاووس ص 70 احقاق الحق ج 13 ص 154ظ

2.نجم الثاقب باب دوم.

 

 

الغاب دیگری که در نجم الثاقب باب دوم ذکر شده است:

نیة الصابرین ، یمین ، نور الاصفیاء ، نور الاتقیاء ، نَفس ، مدبر ، عدل ، مجازى بالاعمال ، كاشف الغطاء ، قیم الزمان ، قوه ، قابض ، مامور  ، احسان ، ابو ابراهیم ، ابو الحسن ، ابوجعفر ، ابو محمد ، أذن سامعه ، غایةالقصوى ، غایةالطالبین ، برهان الله ، حامد ، سبیل ، سدرة المنتهی ، سنا ، صاحب العصر ، صاحب الدار ، صاحب ، الدولة الزهراء ، صالح ، صدق ، عزة ، عاقبة الدار ،  عالم ، تالی ، حمد ، خاتم الائمه ، خازن ، خلیل

 


--------------------------------------------------

منبع: مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 11 دی 1392    | توسط: مهدی ابراهیمی نژاد    | فهرست موضوعی: مطالب روز،     |
نظرات()